Kinderdagverblijf 't Koetshuisje in Arnhem

'Kwaliteit door kleinschaligheid'

Pedagogisch Beleid


Pedagogische missie
’t Koetshuisje wil een onmisbare schakel vormen in de opvoeding en ontwikkeling van de kinderen die aan onze zorg worden toevertrouwd. We willen daarvoor oprecht betrokken zijn bij alles wat de kinderen omringt en het de kans geven om op basis van eigen initiatief en sociale veiligheid de wereld te verkennen en zich eigen te maken.

Visie
’t Koetshuisje werkt met vier opvoedkundige en onderwijskundige principes. Principes die, bij elkaar, een rijke leeromgeving vormen voor de kinderen die het kind omhult, stimuleert en veiligheid biedt.

1.      De invloed van de pedagogische beroepskracht; zoals de taal en interacties met de kinderen.

2.      De invloed van de huiselijke leeromgeving; zoals de mogelijkheid van imitatiegedrag en het aanleveren van regels voor sociaal gedrag.

3.      De invloed van de rustige leeromgeving; zoals slapen, ontspannen maar ook gezonde voeding, muziek- en kunstervaringen.

4.      De invloed van de ontdekkende leeromgeving; zoals de ontdekking van de materiële wereld, spelletjes doen of het ontdekkend lezen en rekenen.

Positionering
In tegenstelling tot de klassieke kinderopvang zijn de ruimtes bij ’t Koetshuisje niet ingericht als groepslokalen, maar is aan elke ruimte een specifieke functie toebedeeld: een functionele indeling, volgens de verschillende types leeromgevingen. Elk kind kan van elke ruimte (ook in de buitenruimtes!) gebruik maken en daar de passende ‘invloeden’ ontmoeten. In elke ruimte is er een pedagogische beroepskracht in zicht- of gehoorafstand voor de kinderen. Samen houdt dit team met elkaar over de kinderen contact via video en intercom. 

Beleidsplannen: 


Inspectierapporten: